Wednesday 25 May 2011

Dugaan dan Ujian

Cute raccoon anyway~~
I am 34 weeks preggy dis week and everyday my bumps is getting bigger and my baby is getting heavier and more streeeeeetching and streeeeeetching (lucky me i don't have stretch marks). Oh! one of my office mate notice that I have a very terrible aye-bag and I aware about it as I am now turned to look like a raccoon *wawawawa! It happened cos I can't sleep very well due to my actively baby movement (kicking, stretching, moving around) during nite time; starting after maghrib until morning.

Bagi saya, kesakitan yang saya hadapi kini tidaklah sehebat musibah yang diterima oleh kakak ipar saya. Memang patutnya saya bersyukur dengan keadaan yang menimpa diri saya kini kerana ada lebih ramai lagi yang mungkin mengalami kesakitan yang lebih teruk dari saya. 

Kehidupan ada qada' dan qadarnya. Kehidupan juga ada naik dan turunnya. Pengalaman buat kehidupan bermakna. Masing-masing sudah ditetapkan bahagiannya oleh Allah. Cuma kita yang tak sedar bila nak sampai, bila nak jadi dan Tuhan itu Maha Adil dan Maha Mengetahui. Apabila kita ditimpa musibah, pasti akan ada hikmah disebaliknya. And what I've learn so far, kesabaran dan kecekalan itu penting.

Yesterday evening, I've joined hubs family for Yassin reading for her sister who is diagnosed of breast cancer. And what touched me the most is when I saw my mak-in-law face, I do feel the sadness. A mother instinct I guest.

I am so touched with the doa yesterday and made me thought how i would feel if I was in the same shoes like her. Her baby was only 3month old and yet she has to suffer all these. O God, please give her strength! dan makbulkanlah permintaan kami semua agar semuanya selamat dan tuhan mempermudahkan segala urusan. Amin.

So yesterday, from what I saw, her face portrays calmness but deep inside her heart I know it's burden her so much, mentally and physically. And yesterday she told me her tailor came to her house to give her the uniform which she has ordered earlier as she gonna start work next week from 3month maternity leave because she has forgotten all about it because too much thinking of the cancer thinging. I do feel sorry for her....

Ramai cancer survivor yang saya kenali di sekeliling saya dapat teruskan kehidupan seperti wanta biasa. Cikgu saya, makcik saya, all of them survive dan Alhamdulillah kehidupan mereka dapat diteruskan seperti biasa.

Sokongan dari orang sekeliling dan kekuatan semangat dari dalam diri itu yang paling utama.


P.S. 
Dari Abu Zar al-Ghifari, Nabi saw menganjurkan aku banyakkan ucapan “La haula wala Quwwata illa billah" (Tiada daya upaya dan tiada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah). (HR Imam Ahmad)
 
 
"Bila Allah cepat makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu,
Bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu,
Bila DIA tidak makbulkan doamu, maka Dia merancang sesuatu yang lebih baik untukmu. Oleh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan pun... kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya."
 

2 comments:

uncle gedek said...

Mengandung = Berat mata memandang, berat lagi bahu memikol...

lelaki jugak senang

my name is lily said...

ye, lelaki always want the easiest part....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails