Tuesday 4 October 2011

Free of HFMD! I thank GOD!

Jasmin dan Ishreeq
Sudah masuk hari keempat Jasmin demam. Ulser mulut, sakit mulut, sakit tekak, perut sakit, siku sakit, kaki sakit kepala sakit semuanya dia sakit. Jasmin yang biasanya akan minom berbotol-botol susu tetapi disebabkan sakit ni, nak habiskan 6oz pun susah.

Mujur Adam tidak terkena infection virus dari Jasmin, so far Adam is fine and i keep on breastfeed him so that at least ia boleh kuatkan antibody Adam. Minta sangat Adam dijauhkan dari segala penyakit, cukuplah dengan yang ada sekarang ni, tambahan penyakit akan worst-kan lagi condition Adam.

Budak banyak songeh!
So yesterday, saya ambil afternoon off  to sent Jasmin to KK Seremban dan terpaksa minta time slip kat doc so that my CPM tak bising-bising asyik hilang half day since last Saturday. Ingatkan nak check up kat Specialist Senawang tapi disebabkan tak boleh pakai card hutang  tapi card hutang pon dah over limit and kalau ke KPJ akan di charge harga yang bukan-bukan so I took Jasmin ke klinik kerajaan sahaja. And sum-more my awareness due to the HFMD yang could be biasanya penyakit hebahan satu negara, so better choose goverment so that they can observe the disease whether betul atau tak samada sudah menular ke seluruh negara or not. Not reccomended to go to Klinik Satu Malaysia Rasah Jaya (saja mention nama) sebab the staff sangat lousy! Pernah masa 3rd Raya hari tu, saya masuk klinik dengan jasmin untuk registration, tapi meluat dengan makcik nurse yang dah tak berapa lama nak nunggu pencen tu acting like so diva, so saya ambil IC saya semula dan terus keluar dari klinik tu. Even the M.O. bertugas juga sangat arrogant dan tidak mesra rakyat langsung. Ooowwhhh, saya tak suka komplen orang tapi jangan buat saya komplen, memang melalut panjang lebau. Astaffirullahhalazim....

Ekceli, saya jadi tak tentu arah ni bukan apa, ini semua sebab baby Alia dah ada disease tu so that's why saya jadi sedikit kelam kabut risau takut infected to my childrens. Lebih-lebih lagi nak berdebat dengan abahRazi nak explain kat dia how it all started to happened. 

But for me, penyakit datang bukan kita yang minta. Tinggallah kita dekat rumah kaca bagai, salut badan pakai covered uniform sekalipon atau seberapa penuh iman di dada pun atau mop rumah hari-hari dengan Dettol sangat pun lah, jika tuhan kata "Kun Fayakun" maka jadilah ia. I'm not blaming others if my Jasmin or my Adam get infected or so what. Saya tak tuding jari pada sesiapa. Baik buruk itu ujian Tuhan. Kalau dah nak di beri penyakit, terima dan redha sahajalah. Usahalah cara mana nak sembuhkan penyakit mereka pula.

Alhamdulillah, Doc conform that Jasmin demam sahaja with high temperature; 39degrees. Nasib baik Jasmin tak buat hal dan dia follow je apa doctor suruh buat. Buka mulut keluarkan lidah, angkat rambut sebab nak tampal temp sticker kat dahi, tarik nafas check dada, dan timbang berat. And last sekali, dia yang cakap "OKAY DAH" kat doctor. Sangat menurut perintah okay! Oh, and she is free from HFMD (translation - Penyakit Tangan Kaki dan Mulut buat orang yang tidak tahu singkatan itu)

Glad that mommy ada with me yesterday to take care everything while saya dukung Adam. Nenek uruskan hal Jasmin, uruskan registration, uruskan ambil nombor untuk jumpa doctor, uruskan ambil berat badan, uruskan my timeslip, uruskan ambil nombor lagi untuk farmasi, uruskan ambil ubat dan seterusnya uruskan Jasmin pujuk dia makan ubat. To pay back her kindness, petang semalam habis 11RM beli kuih muih (kalau ikutkan tak terbayar nilainya). Semuanya sebab perut lapar sebab tak makan nasi dan mommy pun tak sempat nak masak nasi dan nasi lemak pagi pun dah habis orang borong.



P.S.
So ET, we all not blaming you on this matters, so dah boleh pegi keje dah. HAHAHA!

8 comments:

Daddylicious said...

elok di cangkul sahaja makcik tu kan....hehe

my name is lily said...

setuju!

Unknown said...

semoga jasmin copek sembuh yo...

et said...

... dh benti keje dh pung... hahahaha..!!!

my name is lily said...

Papa Mifz:

timo kaseh yo doakan anak den...

p.s. tenks sobab da follow, i follow u bek!

my name is lily said...

et:

hehehe... ari ahad dtg umah buleh ko? nak bawak buah oreeeeennn~~

uncle gedek said...

"card hutang pon dah over limit "

Kamu seorang yang jujur lah... Orang lain tak tulis ni...

my name is lily said...

mr Mgm:

honesty is the best policy. Eh?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails