Monday 4 March 2013

OVERTHINKING MAKES U DUMBER!

ASSALAMMUALAIKUM KIDDOS! 



Okay, today let's talk something serious. Huhu. Serious la sangat. Well, monday yang biru cenggini, elok rasanya pecahkan kepala hotak dengan bahan bacaan yang macam ni. Sama juga macam entry lepas, this one memang dah lama menunggu dalam draft tunggu masa untuk di publish.

Issue saya hari ni tentang; the power of internet (kuasa internet).

Macam cerita lahad datu pon pelbagai spekulasi timbol, especially dari media.

Tak perlu hippo-krit sebab banyaknya yang di tempel di ruang social media anda semua hasil pencarian dan pencerahan incik google. Termasuk la saya. Tak gitu?

Contoh nyata di sini:

Mu mapu ka nak gi nengok ustat idruh bagi ceramah seluruh kapong; kalu tak mat gugel yang dok info lepah tu mu kopipes suka hati pokmok mu kat belog mu.

So, kalau apa yang kita carik dan tempel di our own so-called ruang social media yang dah tentu-tentu dari sumber reference tok guru mak guru YANG SOOOHIIHHH, apa yang jadi salahnya kalau berkongsi apa yang dibaca?

Tapi kalau nak belajar tajwid, nak belajar mengaji, baiknya ada guru di hadapan mata, bahan yang di baca tak sama apa yang di sebut. Takot sebutnya ro yang jadinya ra.

Pucuk pangkal, cara mencari dan menempel dan berkongsi itu yang kena betul, bukan semberono sesuka hati baca one random page then kopipes kat social page anda then terus mengaku diri kita lah yang paling bagus agamanya di sisi Tuhan.


_______________________________________________________
 Baca ni!

A local teacher came into our international teachers' lounging room.
dia tarik white board.
kemudian tulis besar2:

5 + 5 + 5 = 550.
"fix it", kata dia.
"with only one line, however you wish".

dari cikgu math, sampai fizik, sampai bio, sampai cikgu2 general perspectives semua berebut2 cuba menjawab.

yang ini cuba macam ini.
yang itu cuba macam itu.
bising.

semak.

30 minit,
masih tak ada jawapan.
the local teacher just laughed.
kelakar tengokkan semua cikgu2 international trying REALLY hard.

aku tengah menjahit.
aku cabut headphone aku.
aku tekan2 ipad di depan aku.
aku bangun.
aku pergi ke white board.

aku tambahkan garis pada simbol + menjadi 4.
dari asalnya 5+5,
kini ia jadi 545.

maka--
545 + 5 = 550.
fixed.

aku senyum.
"google", aku jawab.

"but that is cheating!" kata cikgu bio.
tidak puas hati kerana cikgu bahasa yang menjawab.

"the instruction was to fix it."
senyum.
"i fixed it. efficiently"
the way i see it--
benda kalau senang,
jangan serabutkan otak.
rugi.

sebab most of the time,
overthinking makes you dumber.

:)

i guess manusia satu dunia masih tak rajin guna search engine. penatlah, kawan2. jawab soalan yang inche google boleh jawabkan dalam satu klik saja.

"macammana nak jailbreak?"
"macammana nak apply universiti luar negara?"
"siapa abraham lincoln; minta pencerahan"

serius.
SEMUA ADA.
macammana nak korek hidung PUN ada.
aku tak bohong.
the power of internet.

kalau jenis malas baca, search di youtube.
kalau jenis tak tau nak taip dalam bahasa inggeris,
here is a tip:
"google translate".

translate to english.
cut.
paste.
tekan "search".

google ada. yahoo ada. wiki ada.
taip sahaja "how to..."-- ada jawapannya.
dan JANGANLAH cuma melihat top page sahaja.
sebab kadang2 kupasan kita cari bukan di muka pertama.

"tak salah nak bertanya.
tapi macam masa sekolah dulu.
SEBELUM cikgu bukak chapter baru, kita kena buat mini research dulu.
jadi bila cikgu bagi penerangan,
kita lekas faham."


kan...?

ke....
korang tak pernah baca mukasurat yang bukan kerja sekolah...?


OLEH : FYNN JAMAL
tidak relevan sama siapa2. tapi jujur.
____________________________________________________________________


SEKIAN TERIMA KASIH SHARING DARI SAYA. FYNN JAMAL MMG SEMPOI!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails