Wednesday 23 May 2012

Rejab. Bidaah?

Hi belog. Rejab Is here. Soon will be Syaaban and later Ramadhan. Time flies really fast nowadays. Betol, tak tipu. Next week dah masok pertengahan tahun. Cepatnya.

And next month my Adam will turn a year old. Owh my Adam!

Jasmin, as updated, masih liat nak ke kindy, more to liat nak bangun mandi but after reached her school, she's fine. Budak banyak drama, and that's my Jasmin!

Okay,  dis is ekceli quick entry. Kena cepat sebab nak kejar masa because I'm in the office right now and biasalah, my boss didn't hire me here not just for me to update my belog. Pfftt...

Rejab. Kelebihan? Bidaah?

Di sini saya kongsikan serba sedikit bacaan saya berkaitan bulan Rejab, kelebihannya dan bidaah-bidaah yang berkaitan. Pada mula saya tidak tahu mengenai perkara ini sehinggalah kakak opismate saya ni kata bahawa amalan-amalan itu yg dianggap Sunnah tapi sebenarnya Bidaah. 

Saya google dan google dan google dan IM Ashraff juga berpendapat yang sama, so ada la serba sedikit persoalan saya terjawab. Ye lah, kita ni tak pandai ilmu agama, jadi memang la banyak kemusykilan timbul apabila sekian lama praktis benda yang sama and suddenly timbul pula issue mengatakan iainya tidak sahihlah, hadith dhaif-lah, maudhuf-lah (palsu).

Memang kita sedar, bulan Haram dalam Islam adalah bulan Muharram, Rejab, Zulkaedah, Zulhijjah. Dalam bulan ini diharamkan peperangan dan larangan melakukan maksiat. However, melakukan maksiat dan dosa adalah terlarang pada bila-bila masa namun melakukannya pada keempat-empat bulan haram ini lebih dahsyat dan kuat pengharamannya dan dosa yang dilakukan pada bulan-bulan haram adalah lebih berbanding pada bulan-bulan yang lain. Okay? Faham?

Misalnya di tanahair kita, didapati apabila munculnya bulan Rejab dan Sya`aban maka hadith-hadith palsu mengenai mengenai bulan-bulan tersebut akan dibaca dan diajar secara meluas. Antaranya hadith: 
“Rejab bulan Allah, Sya`aban bulanku dan Ramadhan bulan umatku”. 

Ini adalah hadith palsu yang direka oleh Ibn Jahdam. (lihat: Ibn Qayyim al-Jauziyyah, al-Manar al-Munif fi al-Sahih wa al-Dha`if, m.s. 95, cetakan: Maktabal-Matbu`at al-Islamiyyah, Halab, Syria)

Nama penuhnya Ibn Jahdam ialah `Ali bin `Abdillah bin Jahdam al-Zahid. Beliau meninggal pada tahun 414H. Beliau adalah seorang guru sufi di Mekah. Dia juga dituduh membuat hadith palsu mengenai solat Raghaib (iaitu solat pada jumaat pertama bulan Rejab). (lihat: al-Imam al-Zahabi, Mizan al-`Itidal fi Naqd al-Rijal,. 5, m.s. 173, cetakan: Daral-Kutub al-`Ilmiyyah, Beirut).

Baca selajutnya disini.

Disini saya sertakan Bidaah-Bidaah pada bulan Rejab:

1) Menyembelih haiwan sembelihan atau dinamakan ( Al-`Atirah ).
2) Meyakini dan beritiqad bahawasanya malam dua puluh tujuh Rejab adalah malam berlakunya Israk dan Mikraj,atau menyambutnya sebagai perayaan.
3) Solat Raghaib
4) Mengkhususkan puasa pada bulan Rejab.  

So untuk ringkasan, saya ambil contoh yang nombor (4) tu sebab yang ini yang selalu kita buat. Macam-macam tulisan boleh kita baca, puasa hari pertama dapat ganjaran inilah, hari kedua ganjaran itulah, ketiga, keempat, kesepuluh, ke enam belas dan selanjutnya. 

Ibnu Rajab di dalam al-Mughni pula berkata:
Mengenai keutamaan puasa khusus pada bulan Rejab, tidak ada satupun hadis sahih yang diriwayatkan daripada Nabi s.a.w. mahupun para sahabat. 
– Dinukil dari kitab al-Bidab al-Hauliyyah, ms. 245.
 
Selain dari itu terdapat juga di kalangan masyarakat kita yang mengamalkan berpuasa berterusan selama tiga bulan iaitu pada bulan Rejab, Syaaban dan Ramadan. Amalan ini juga sebenarnya tidak memiliki sebarang dalil yang sah. 

Imam Ibnul Qayyim r.h berkata:
Rasulullah tidak berpuasa pada tiga bulan tersebut secara terus menerus seperti yang dilakukan sebahagian orang dan baginda sama sekali tidak berpuasa pada bulan Rejab dan baginda pun tidak menggalakkan berpuasa pada bulan Rejab. Bahkan diriwayatkan daripada baginda bahawa baginda melarang berpuasa pada bulan Rejab seperti yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah. b Rujuk Muhammad b Abdussalam al-Syaqiry, As-Sunan wa al-Mubtadab aat al-Mutab alliqah bi al-Adzkaar wa ash-Shalawaat, ms. 152.

Meskipun begitu sekiranya seseorang itu berpuasa pada bulan Rejab tanpa niat mengagungkan bulan tersebut sebagaimana golongan jahiliah dan tidak menyakini fadilat-fadilat palsu yang dikaitkan dengan puasa pada bulan Rejab tersebut atau dia hanya berpuasa bertepatan dengan hari-hari yang disunatkan berpuasa seperti: 
1. Puasa hari Isnin dan Khamis, 
2. Puasa Ayyam al-Bidh (puasa pada tarikh 13,14 dan 15 setiap bulan) atau 
3. Puasa Nabi Daud (puasa selang sehari) dalam bulan Rejab, 

maka puasa sebegini dibenarkan oleh syarak. Wallahu ab lam.

Telah tsabit bahawasanya `Umar bin Al-Khattab radiallahu`anhu pernah memukul tangan seorang lelaki yang berpuasa (disebabkan memuliakan) bulan Rejab sehinggakan beliau `Umar menarik tangannya menuju kepada makanan (agar dia berbuka),kemudian `Umar berkata: " Apa Rejab?, sesungguhnya bulan Rejab ini hanya diagungkan oleh kaum jahiliyyah,apabila Islam datang maka ianya ditinggalkan

[ Musannaf Ibnu Abi Syaibah 2/345, Ibnu Wadhaah dalam Kitab Al-Bida` ]


Oleh itu kesiiiiiiimpulannya;
 
Tiada amalan khusus untuk Rejab yang diriwayatkan daripada Rasulullah SAW yang dijumpai dalam hadis sahih. Jika ada pendapat yang meriwayatkan mengenai amalan sunat tertentu seperti solat sunat Rejab, puasa Rejab dan umrah Rejab, ia bersandar kepada hadis lemah.

Begitu jugalah mengkhususkan amalan-amalan lain seperti sedekah,Umrah dan selainnya dengan keyakinan bahawa ada ganjaran khusus disebabkan bulan Rejab maka kesemuanya adalah terbina di atas bid`ah dan sangka-sangkaan dalam agama.Sebagaimana yang kita ketahui menyintai Nabi sallallahu`alaihiwasallam adalah dengan mengikuti sunnahnya bukan dengan mereka-reka amalan atau perayaan tertentu yang tidak ada dalil dan hujjahnya,maka seharusnya umat Islam berwaspada dengan setiap bid`ah dalam agama dan mencukupkan diri hanya dengan Sunnah-sunnah Nabi sallahu`aihiwasallam berdasarkan dalil-dalil yang shahih. 


P.S.
 

Reference:
http://ibnabiashim89.blogspot.com/2011/06/bidah-bidah-dalam-bulan-rejab.html
http://www.intisonline.com/artikel/amalan-amalan-bidah-yang-dianggap-sunnah-pada-bulan-rejab
http://halaqah.net/v10/index.php?topic=1878.0
http://diarihati.com/blog/2011/06/03/salah-faham-amalan-bulan-rejab/ 

5 comments:

faraherda.razalan said...

TQ sbb inisiatif awak. Sgt cool.

Sy pnh tegur sorang makcik tentang amalannya puasa sunat pd bulan Rejab. Dan dia menafikan teguran sy atas sbb dia lebih percayakan ustaz yg beri ceramah di surau dkt dgn rumahnya.

Sgt menyedihkan.

=(

uncle gedek said...

Ada Reference:....

I LIKE....

bertanggong jawab!

my name is lily said...

Terima kasih kembali :)

Kita dah terbiasa... Tu yg masalhnye...

Kdg kdg malas nak tegur org tua kononnya ilmu da lebih dari kita yg muda hingusan ni tapi sebenarnya mereka yg patut dalami ilmu tu samada sahih atau palsu sebelum berkongsi dgn org lain atau prektik bulatbulat...

my name is lily said...

Huhu for my own reference n understanding sbb selama ni org tua kita dok prektis benda yg sama.

But this matters tak pernh dibincang kot secara terbuka kat msia.

Khairul Abdullah said...

Kita lebih terpengaruh dengan adat yang dah diamalkan sejak sekian lama. A very good article. Kudos!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails