Friday 13 July 2012

Pesan Ibu #11 Ala Carte

Terjemahan Surah Al A’raf, Ayat 31 Yang Bermaksud:
"Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat beribadat (atau mengerjakan sembahyang) dan makanlah serta minumlah, dan jangan pula kamu melampau-lampau; sesungguhnya Allah tidak suka orang-orang yang melampaui batas"

Melalui Surah Al A'raf Ayat 30 Allah Swt menyebut Dahulu Akibatnya:
"Sebahagian (dari umat manusia) diberi hidayah dan pertunjuk oleh Allah (dengan diberikan taufiq untuk beriman dan beramal salih); dan sebahagian lagi (yang ingkar) berhak mereka ditimpa kesesatan (dengan pilihan mereka sendiri), kerana sesungguhnya mereka telah menjadikan Syaitan-syaitan itu pemimpin-pemimpin (yang ditaati) selain Allah. Serta mereka pula menyangka, bahawa mereka berada dalam pertunjuk hidayah"

Dalam Surah Al-Furqan Ayat 67 pula Alla hSwt Berfirman:
“Dan orang-orang apabila membelanjakan (harta), mereka tidak berlebih-lebih, dan tidak pula kikir, dan adalah (perbelanjaan itu) di tengah-tengah antara yang demikian.”

Kerana Islam menggalakkan sifat sederhana dalam perbelanjaan dan penggunaan. Menyederhanakan perbelanjaan bermaksud berbelanja ‘minimum’ setakat yang dapat mengawal / menahan kehendak nafsu dan berlebihan dan tidak pula memudaratkan / menghalang penerusan kehidupan manusia yang baik.


2 comments:

faraherda.razalan said...

Suke sgt dgn peringatan yg ini! Cool gile. Ptt sebar2kan lagi.

my name is lily said...

Seswai sgt especially nak puasa dan raya nih.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails