Wednesday 12 December 2012

My First Pavlova !

Assalammualaikum kiddos. :)



Hari ni nak update laju-laju. Ada kerja yang dah menunggu. Sepatutnya saya update entry ini petang semalam, saya tangguh ke malam, last last saya terlelap depan tv.

Itulah lily masa sekarang ni. Bila hari cuti, saya sangat malas menghadap laptop, especially bila di rumah. Oh, semalam adalah cuti umum bagi negeri Selangor. Mengambil kesempatan itu, saya ambil cuti juga pada hari Isnin, makanya weekend saya adalah heaven kerana straight bercuti selama empat hari dari hari Sabtu.

Dalam masa inilah, saya ambil kesempatan servis black pony saya yang dah setahun setia berkhidmat berulang alik Sbn-KJ-Sbn, had my quality time with the kids and Razi last weekend to Genting and also cooked something for them. Dan dapat kemurkaan dari my siblings sebab tak joined diorang ke Cameron last weekend. Sorry guys, ai maboks darat sekarang ni! Teehee!

I also pospone my tutor class to this weekend and probably i have to arrange the class this Saturday also; as usually i only make it on Sunday. Tutor class? Yeah, i'm teaching AutoCad for beginner now and it's 72hrs one to one tutor class and  belajar lah sampai pandai. :) Itulah cara saya nak cari sikit sikit side income.
 
Oh, back to my cooking story, since I knew that I'm pregnant, I stop my cooking activity coz my sickness always come in the evening. So no cooked for dinner and summore i am also observing razi's diet now as he is now shoooooo amazingly put on weight! Especially tang perot dia tu! Haih! Any petua readers untuk kempiskan perut?

Okaylah, cut it short. Sebab kakak's, adik n abang saya ke Cameron hari tu, so saya pesan strawberry dengan they all. Pagi isnin bangun tido, walaweyh 2 kotak strawberries dah tunggu dalam fridge. So dalam fikiran, kena buat sesuatu ni, kalau tak akan busuk macam tu je nanti sebab Jasmin dan Adam macam tak berminat je dengan raw strawberries nih.

And semalam saya fikir, okay, why not saya cuba buat PAVLOVA.

Tak lah susah sangat nak buat pavlova ni. Nak resepi, saya google je di internet. Macam-macam gaya pavlova keluar.

Dua orang budak yang melekat kat kaki kiri dan kanan sepanjang saya di dapur, minta perhatian dan kasih sayang. :)
Dan yang mencabar sekali bagi saya tentang the making of pavlova ni  ialah nak buat meringue-nya. Saya perlu control temperature oven saya dan tak boleh ikut sangat temperature yang ada di internet, lain orang lain oven setting-nya. Even mommy pun complain yang oven saya ni rosak. Hehe. Saya sahaja yang tahu menggodeknya. So for my oven, saya set 130degrees and baked for 15mins api atas bawah, dan 15 mins lagi api bawah sahaja. Paham?

Masam masam manis strawberry dari Cameron Highland with love.
Saya juga tambah buah kiwi untuk rasa masam tambahan dan color.
Bila dah siap meringue, saya pon standby untuk buat whipping cream. Whipping cream ni untuk topping atas meringue then baru boleh bind all the fruits. Saya ada masalah sikit untuk whipping cream ni sebab saya tak dapat the thickness of the cream. Saya beli aja whipping cream yang dah siap dan terus pukul je sampai pejal. Anyway thanks for the tips dari En KA tentang nak buat whipping cream ni from twitter yesterday. Dia kata kalau nak buat whipping cream, krim kena sejuk dan room temperature pun kena sejuk. But i have one doubt here, sejuk seperti di German kah? Entahlah... i don't know. *wink* Thanks anyway!

Siap untuk dikocok-kocok. Sedap rasa macam ice cream dan dah memang manis.


Kocok sampai pejal!

Picture explain everything. This is the best part!



And taddaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.......................

This was for my lunch yesterday.

And this one for dinner yesterday for the kiddos, razi and my sister and kak sugiPetir.
Kesimpulannya, pavlova ni memang tak sesuai dengan citarasa saya. Sangaaatla manis. Potong kaki! Mungkin saya patut kurangkan gula kepada 1/2 cawan sahaja instead of 3/4 cawan. Noted!


3 comments:

Khairul Abdullah said...

Haaaa...nice pavlova. Looks yummeh !

ps: about the tips..not necessarily sejuk macam kat german ni. But kalau dapat sejuk macam dalam aircond..around 18degree is quite good. The best is masukkan bekas untuk whipped the cream dan cream tu dalam fridge or freezer for a while to make it chill (jangan sampai frozen plak) then keluarkan terus (masuk bilik aircond) dan whip.

Khairul Abdullah said...

err...one more...macam kenal lah tagline tu :)

akumann2803 said...

Wah bestnya lily. ..nmpk segar sgt warna merah strawberry dan hijau kiwi..sgt teruja la...
Salam perkenalan drpd : suteraungu87.blogspot.com

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails