Wednesday 6 July 2011

Sepahit Peria, Semanis Madu

Salam....

Pilih yg mana satu;
yang buruk itu kadang2 mendatangkan kebaikan....
dan yg indah itu kadang2 menyakitkan...

Pengalaman itu mematangkan...
Kepayahan itu juga mematangkan, dan juga menyedarkan....
Tidak sukar berkongsi kegembiraan dengan orang lain tetapi kesedihan diri kita buat orang lain menjauhi, bagi saya itu lumrah hidup... tetapi hidup perlu bersyukur, baik atau buruk, perlu sentiasa bersyukur, jangan pernah mengeluh kerana apa yang diberi oleh tuhan, semua ada hikmahnya...

Alhamdulillah, dah 10 hari lalui kehidupan bersama-sama dengan baby baru. Insyallah, harap hari-hari yang seterusnya dapat dilalui dengan suka dan gembira terutama dengan kehadiran anak lelaki di dalam keluarga.

Now still under confinement, saya target 100 days but at least minimum pun saya akan hadapinya for the next 45 days. Maternity leave tak lama macam orang gomen, 2 bulan aje, so saya rasa pejam celik pejam celik dah nak masuk kerja balik, even hari tu baru 4 hari deliver pun, office dah call nak tanya berkaitan kerja. Itulah payahnya bila bekerja menggunakan skill yang kita ada dan tak ada orang lain nak replace, alamatnya tunggu la lepas raya baru saya layan all the querries.

Sedar tak sedar, kita sebenarnya dah habis separuh dari tahun 2011. Tahun ni buat saya sessssssssak napas sedikit tetapi with all the effort, all the strived and struggle, Alhamdulillah, it's all worth it. 2 achivement for this year saya managed to pursued, having my own house and having my new baby boy. God really treat me well.

Tidak akan datang yang mudah jika kita tak merasa yang sukar terlebih dahulu. Itu apa yang saya rasa for the past 6 month. Ke sana ke sini, dengan perut membuyung, buat muka tebal, tanggung segala sengsara menderita makan hati bagai, at last, kepayahan saya berbalas. Fuhhh, lapang dada sedikit.

However, my journey tak stop sampai sini sahaja. Ada masih tinggal satu lagi target yang saya nak achieve tetapi sehingga sekarang masih menunggu keputusan dan jawapan. Sekiranya ada rezeki untuk itu, Alhamdulillah dan bagi saya, cukup dahulu untuk itu this year dan mungkin saya akan buat target baru untuk tahun hadapan kalau tak ada rezeki untuk itu, to achieve more and more great achivement. Maybe on decision to further my study, posses at least a degree, to "show of" to both my kids in future (ekceli more to inspirasikan mereka, how hard our life is, a study has to come first, and I want them to have at least a degree for the family, Insyaallah) 

Rasanya macam-macam benda nak kena diatur selepas ni. New schedule for a new company. Mana nak carikan kindergarten untuk Jasmin, mana nak hantar baby bila dah start kerja nanti. New financial arrangement, new daily schedule untuk divide my time between career and family, decision on how long should i breastfeed my baby, or should i start formula milk after three month, nak fikir kehendak hubby lagi, kehendak Jasmin lagi, uhhhh macam-macamnya.

Owh, last week Israk Mikraj genap 4 years LyRaz bersama-sama dalam satu kapal. Alhamdulillah, banyak cabarannya although only 4 years, however, terbalas segalanya bila dah ada penawar hati baru dalam kehidupan kami berdua. Kejap bercekau, kejap bergurau, biasalah tu, saya manusia biasa, memang tak pernah lari dari kesilapan, hubby juga begitu, kena redha je lah kalau dah nasib dapat yang begitu dan begini. Yang penting hubungan itu makin kukuh dan erat dan memang tak percaya saya dah ada dua anak and of coz lopeh ni tanggungjawab dah semakin bosar!


P.S. Today when Jasmin ask me to put back the baby inside my tummy really making me speechless, tak tahu nak explain macam mana lagi, last-last Jasmin end up saying 'Tanak kawan ibu!' Pfffftttttt~~


Dan hamba-hamba Tuhan yang Maha Penyayang itu (ialah) orang-orang yang berjalan di atas bumi dengan rendah hati (25:63)

2 comments:

uncle gedek said...

Keluargo makin bosa, tanggungjawab tontu lah semakin bosa...

Lopeh ni boli la keto bosa!

my name is lily said...

haha! nak kono keluar belanjo bosa la kalau camtuh....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails