Thursday 24 June 2010

"Jaminan Asas Kewangan Persaraan untuk Para Pekerja"

"Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) adalah dana pencen terulung di Malaysia yang menyediakan jaminan asas kewangan bagi persaraan"

Percaya atau tidak ramai lagi yang masih belum mencarum di dalam skim KWSP. Jom kita kaji kepentingan KWSP dalam kehidupan rakyat Malaysia (bukan rakyat siam, singapore, brunei, indon, jepun, dll)




Syahdunya pula tengok iklan ni.....
Imagine if it's happened to your daughter, your son, your family, your saudara-mara, your cousins, your jiran, your brother, your sister; facing in such of that situation? However, actually that commercial nak explain tentang penamaan waris bagi ahli yang mencarum TETAPI bagaimana pula nasib mereka yang tidak pernah mencarum? 

Kita harus berfikir ke hadapan at least 5 years forward, eventhough kita rasa sekarang ini kita mampu dan mempunyai duit beribu-ribu lemon tetapi kita bukan Tuhan untuk tentukan nasib future kita. Itu pentingya simpanan dan KWSP adalah salah satunya dan dijamin kerajaan. 


I agree coz ada banyak lagi sumber untuk simpanan i.e. bank deposit, unit trust, bank account, insurans etc etc tetapi sejauh manakah anda aware dengan semua ini? Terjaminkah?


Kenapa kita perlu mencarum di dalam KWSP?

KWSP merupakan sebuah institusi keselamatan sosial yang ditubuhkan di bawah Undang-Undang Malaysia, Akta Kumpulan Wang Simpanan Pekerja 1991 (Akta 452) yang menyediakan faedah persaraan kepada ahlinya melalui pengurusan simpanan mereka secara cekap dan boleh dipercayai. KWSP juga menyediakan sistem yang efisien dan mudah bagi memastikan para majikan memenuhi tanggungjawab undang-undang serta kewajipan moral mereka untuk mencarum kepada KWSP bagi pihak pekerja mereka. **KWSP




Part 1: TV3 Wanita Hari Ini - Malangnya Hidup tanpa KWSP





Part 2: TV3 Wanita Hari Ini - Malangnya Hidup Tanpa KWSP 


This is really a good discussion actually and also a good information cos jarang sekali nak jumpa open discussion begini; which is to tell us how important the KWSP for hari tua kita.


Rakyat Malaysia perlu rasa beruntung kerana kerajaan sentiasa prihatin dengan taraf ekonomi mereka dan sentiasa dilindungi oleh kerajaan. Tetapi itu bukan bermakna kerajaan akan menanggung 100% kehidupan kita tetapi kerajaan telah menyediakan satu saluran di mana rakyat boleh melabur dan mempunyai simpanan yang tetap untuk hari tua mereka.

Yang bagusnya lagi, kerajaan telah memperkenalkan  Skim Persaraan 1Malaysia bagi membantu golongan yang tidak mempunyai majikan, bekerja sendiri atau tidak mempunyai pendapatan yang tetap.

Skim Simpanan Persaraan 1Malaysia yang diumumkan oleh YAB Perdana Menteri Malaysia semasa pembentangan Bajet 2010 pada Oktober lepas berlandaskan kepada tanggungjawab sosial, dengan mengambil berat terhadap kebajikan semua peringkat rakyat yang bekerja sendiri iaitu kategori individu yang tidak mempunyai skim simpanan persaraan secara formal. Skim ini bertujuan untuk memberikan perlindungan kewangan kepada individu yang tidak mempunyai pendapatan tetap apabila mereka mencapai usia tua. **KWSP


Well, not trying to be cynical here but just want to make it as an info/advise; so apa lagi, kepada yang belum mendaftar sebagi ahli atau pun majikan anda tak daftarkan untuk anda atau majikan tipu kata dah daftar tapi sebenarnya belum, seelok-eloknya kita ke KWSP berhampiran untuk berdaftar!

Keikhlasan tidak pernah menafikan hak!



pfffttt: Cheerio Lily!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails